BACH-AFTEN-0

BACH-AFTEN

Søndag 25. oktober kl 18:00 i Korskirken

J.S. BACH

Orkestersuite nr 3 i D-dur (BWV 1068)

Kantate BWV 197

Magnificat BWV 243

 

Collegiûm Mûsicûms kor og orkester

Dirigent: Nicholas Kraemer

Sopran: Lina Johnsen

Alt: Ebba Rydh

Tenor: Tim Lawrence, tenor

Tenor: Dominic Kraemer

 

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)

Collegium Musicum er begeistret for å spille Bach, og særlig under ledelse av barokkeksperten Nicholas Kraemer! Bach er kanskje mest kjent for sin kirkemusikk, men skrev også verdslig musikk. Han kunne også gjenbruke samme musikk til begge formål. I kveldens sammensatte program får vi eksempler på Bach både som sakral-, verdslig- og gjenbrukskomponist.

 

Orkestersuite nr. 3 i D-dur BWV 1068 (1723?)

Ouverture – Air – Gavotte I & II – Bourrée – Gigue

Den barokke orkestersuiten består av en stort anlagt overtyre etterfulgt av en samling dansesatser, alt holdt i den franske stil. Denne musikkformen var svært populær i Tyskland; fra Telemann alene er det for eksempel bevart 135 suiter. Bach, derimot, etterlot seg bare fire. De ble neppe skrevet samlet, men vi vet at de fra 1723 ble oppført regelmessig på Café Zimmermann i Leipzig. Da som nå var det husorkesteret Collegium Musicum som sto for fremførelsen! I denne tredje suiten er førstefiolinstemmen særlig førende. Og Air tør være en av den klassiske musikkens mest kjente enkeltsatser.

 

Kantate BWV 197 (1736/37) Gott ist unsre Zuversicht – Gud er vår tilflukt

I: Kor – Resitativ (bass) – Arie (alt) – Resitativ (bass) – Koral

II: Arie (bass) – Resitativ (sopran) – Arie (sopran) – Resitativ (bass) – Koral

En kantate (av italiensk cantare: “å synge”) var i barokken benevnelsen på et flersatsig verk for kor, sangsolister og orkester, som regel fremført under gudstjeneste. Bach, som arbeidet som organist og kapellmester, hovedsaklig i Thomaskirche i Leipzig, skrev opptil flere kantater for hver av kirkeårets søn- og helligdager. Kantatene åpner vanligvis med en sats for kor og orkester. Deretter deklamerer en sangsolist teksten i resitativer (ital. recitare “å foredra”), for så å utdype eller meditere over tekstens innhold i arier (“sang”). Den avsluttende koral er oftest en enklere korsats, et salmevers. Kveldens kantate var opprinnelig skrevet til juledag, men ble omgjort til bryllupskantate. Den er i to deler, tenkt fremført henholdsvis før og etter vielsen. Teksten er gjennomgående fortrøstningsfull og optimistisk. Festmusikk betydde at det også var trompeter i orkesteret, og de har en fremtredende rolle i åpningssatsen.

 

Magnificat BWV 243 (1733 (1723)) Min sjel opphøyer Herren

1 Magnificat (kor) – 2 Et exultavit (arie: sopran II) – 3 Quia respexit (arie: sopran I) – 4 Omnes generationes (kor) – 5 Quia fecit (arie: bass) – 6 Et misericordia (duett: alt+tenor) – 7 Fecit potentiam (kor) – 8 Deposuit potentes (arie: tenor) – 9 Esurientes (arie: alt) – 10 Suscepit Israel (trio: sopran I/II+alt) – 11 Sicut locutus est (kor) – 12 Gloria Patri (kor)

Magnificat eller Marias lovsang er en av de eldste kristne hymner. Teksten er fra Lukas’ evangelium (1:46-55) og blir stadig lest eller sunget under messene. Den bibelske anledningen er jomfru Marias besøk til sin kusine Elisabeth, begge gravide, ventende henholdsvis Jesus og døperen Johannes. Da Elisabeth roser Maria for hennes tro, synger Maria Magnificat som svar. Teksten er tonesatt gjentatte ganger opp gjennom historien. I Bachs versjon benyttes igjen det instrumentelle festarmamentariet med trompeter og pauker, og et Gloria (‘Ære være…’) avslutter verket. Magnificat skiller seg fra de ordinære kirkekantatene blant annet ved at teksten synges på latin og at både solistene og koret er femstemt (to sopranstemmer). Det er ingen resitativer, satsene er flere, mer komplekse og har harmonisk en symmetrisk arkitektur. Verket holder seg som et av de fremste eksempler på Bachs utrolige musikalske oversikt og overskudd!

                                                                                                                   Pål Varhaug

 

Generelt om billetter:
Kan kjøpes ved inngang og ved forhåndssalg hos Billettservice. Ved egenproduserte konserter får man redusert pris om man har BT-kort eller Kulturkort for ungdom. Barn under 14 år er gratis.

Collegium Musicum QR kode

Klikk på QR-kode for billettkjøp.

  • Categories: Konsert 25. oktober 2015