©2019 by Collegium Musicums kor og orkester. 

WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756-1791) Messe i c-moll (KV 427)

Messe i c-moll ble skrevet i Wien i årene 1782-83. Ulikt mange andre av Mozarts verk var dette ikke et bestillingsverk, men skrevet fordi han selv ønsket det, i takknemlighet over at hans kone, Constanze, var blitt frisk etter lengre tids sykdom. Det var hun som sang den virtuose sopranstemmen da verket først ble oppført i Salzburg 27. oktober 1783. Messen er ikke komplett. Da den ble fremført første gang var det som en del av en katolsk messe, så det antas at Mozart har lagt til de manglende obligate messeleddene fra noen av sine andre verk.

Credo-delen (trosbekjennelsen) inneholder bare den første delen, til og med Et incarnatus est. Deler av Sanctus og hele Agnus Dei mangler. I kveldens fremførelse vil Collegium Musicum bare fremføre originalsatsene. Solistkvartetten består noe uvanlig av to sopraner, en tenor og en bass. Deler av messen kan minne om hans Rekviem som ble komponert senere. Blant annet er rytmen hos strykerne i Qui tollis peccata mundi ganske lik tilsvarende sats i hans Rekviem. Messen har også trekk fra Bachs og Händels musikk, som Mozart engasjerte seg i da han komponerte den. Selv om Mozart aldri fullførte messen, blir den likevel betraktet som et av hans største og viktigste verk for kor og orkester. Den kalles derfor Grosse Messe in c-moll ‘Den store messen i c-moll’.

BJARTE ENGESET
er utdannet fra Griegakademiet og Sibeliusakademiet. Videre har han utdannelse fra University of Georgia og Tanglewood Music Centre. I en årrekke var han kunstnerisk leder for Nordlysfestivalen og Opera Nord. Engeset er nå kunstnerisk leder og musikkdirektør for Kongelige norske marines musikkorps. Han har dirigert en rekke kjente orkestre rundt om i verden og oppnådd strålende kritikker, bl.a. Baltimore Symphony, Moskva radiosymfoniorkester, Royal Philharmonic Orchestra, Oslo-Filharmonien, samt vårt hjemlige Bergen Filharmoniske Orkester (BFO). I 2019 er han invitert til å dirigere Warszawas filharmoniske orkester. Engeset har gjort over 40 CD-innspillinger, flere av dem har oppnådd glitrende internasjonal oppmerksomhet. Han gjestet sist Collegium Musicum da han dirigerte Brahms’ Ein Deutsches Requiem i Johanneskirken i 2006.

 

ALISON LANGER
er en britisk-irsk sopran som vant stipend fra Opera Award for 2017/18. Nylig sang hun rollen som Oscar i Opera Holland Parks oppsetning av Verdis Maskeballet og forrige år debuterte hun samme sted som Violetta i La Traviata. Langer har sin utdannelse fra Guildhall School of Music & Drama og har hatt en rekke store operaroller og kritikerroste fremførelser. I filmserien om dronning Victoria har hun rollen som den svenske nattergalen Jenny Lind. Hun har også hatt mange prestisjefylte konserter, bl.a. som solist i Mozarts Rekviem i St. Martin-in-the-Fields. Hun har hatt soloopptredener i Barbican Centre, Queen Elisabeth Hall og Royal Albert Hall, for å nevne noen. Fremtidige engasjement inkluderer rollen som Valencienne i Den glade enke av Lehar i Opera Holland Park sommeren 2020. Langer returnerer til kjente trakter, hun var nylig med i Bergen Nasjonale Operas (BNO) oppsetning av Wagners Den flyvende hollender og Verdis Messa da Requiem.

INGVILD SCHULTZE-FLOREY

Mezzosopran fra Bergen ved begynnelsen av sin karriere. Hun studerte ved Royal Northern College of Music (RNCM) hvor hun fullførte sin mastergrad med utmerkelse i 2019. Hennes studier ble støttet av bl.a. BNO og Edvard Grieg Kors talentprogram Unge Stemmer. I 2019 vant hun De Unges Konserts pris for lovende unge solister som inkluderte et generøst karriereutviklingsstipend fra Kavlifondet og en solokonsert med BFO hvor hun fremførte arier av Mozart og lieder av Strauss. Schultze-Florey debuterte på operascenen i fjor som Mercédès i BNOs produksjon av Carmen. Andre høydepunkter inkluderer verdenspremieren av Nadja’s Song, bestilt for henne av BNO for Tête à Tête-festivalen i London, Bach-kantater for Bergen Kirkeautunnale og regelmessige oppdrag med Edvard Grieg Kor, bl.a. CDinnspilling for CHANDOS i 2018. Hun har sunget en rekke kirkemusikalske verk, og det er stor stas at hun kommer tilbake som solist med Collegium Musicum hvor hun sang i koret fra 2011 til 2013.

 

ERLEND TVINNEREIM

startet sine studier til tenor på Griegakademiet i hjembyen Bergen. Videre studier førte ham til Trondheim, København og Zürcher Hochschule der Künste i Sveits, hvor han ble boende i tolv år. Etter å ha debutert som prins Tamino i Tryllefløyten i Solothurn, ble han ansatt på Young Artist-programmet ved Theater Basel, hvor han sang en rekke fremtredende roller. I sesongen 2015/2016 var han ansatt ved Grand Théâtre de Genève hvor høydepunktene inkluderte partier som Oronte i Händels Alcina og Rudolphe der Harras i Rossinis Guillaume Tell. Som frilanser har nyere engasjement ført ham til bl.a. Staatsoper Hamburg, St. Gallen, Basel, Ho Chi Minh City, Beograd og selvfølgelig BNO. Som konsertsanger opptrer Tvinnereim over store deler av Europa. Han har opparbeidet et betydelig repertoar som inkluderer storparten av Bachs og Händels pasjoner og oratorier samt Mozarts Rekviem, Skapelsen av Haydn og Beethovens 9. symfoni, for å nevne noen. I 2010 vant han Migro-Genossenschaftsbund sangerpris og mottok Bergen kommunes Kunstnerstipend for 2011.

 

JAMES BERRY

er en engelsk baryton med både bachelor- og mastergrad fra RNCM i hjembyen Manchester under Paul Nilon. Der ble han tildelt John Cameron-prisen for fremføring av lieder og han var vært finalist i flere konkurranser. Han er fast sanger i koret Manchester Cathedral. Som operasanger har han blant annet hatt rollene som Zaretsky i Eugene Onegin av Tsjaikovskij, Leporello i Don Giovanni av Mozart og Hobson i Peter Grimes av Britten, og han har sunget i kor i produksjoner for Opera North, Opera Holland Park, Longborough Festival Opera og BNO. Berry er begeistret over å være tilbake til Bergen, hvor han også har engasjement i høstens oppsetninger av Peter Grimes og Sweeney Todd ved BNO.

HÅKON MATTI SKREDE

er utdannet fiolinist og sanger med mastergrad fra Griegakademiet. Som sanger har han vært solist i en rekke kirkemusikalske verk og har hatt roller i flere operaproduksjoner. Skrede studerte direksjon som student choirmaster ved Drakensberg Boys’ Choir School i Sør-Afrika, og senere ved Høgskolen i Bergen. I 2002 var han initiativtaker til oppstarten av Edvard Grieg Kor. Skrede grunnla også Bergen Guttekor i 2008, Bergen Pikekor i 2010 og Edvard Grieg Ungdomskor i 2013.

Han er kormester for Collegium Musicum kor, BNO og Bergen Filharmoniske Kor. Skrede har dirigert en rekke operaer for og med barn og ungdom. I tillegg har han dirigert flere store kirkemusikalske verk for kor og orkester. I 2017 ble han

GRAMMY-nominert for beste Choral performance for innspillingen av Janáčeks Glagolittic Mass med BFO og samarbeidskor. Samme år ble han tildelt Bergen kommunes Kulturpris.

CHIEN-YU CHU

er født i 1983 i Taipei og begynte å spille fiolin da hun var fire år gammel. 1998-2005 studerte hun ved Universität für Musik und darstennende Kunst Wien med professor Ernst Kovacic. Hun har hatt masterclass med bl.a. Boris Kuschnir,

Shmuel Ashkenasi, Eugen Tschugaeva og Tomasz Tomaszewski. I 2006 og 2007 var hun praktikant i Theater Wiesbaden, og fra 2007 til 2009 ved Akademiet med Deutsche Oper am Rhein og Düsseldorfer Symphoniker. Siden 2009 har hun vært fiolinist i BFO.

Bjarte Engeset Dirigent

Alison Langer Sopran

Ingvild Schultze-Florey Mezzosopran

Erlend Tvinnereim Tenor

James Berry Bass

Chien-Yu Chu Orkesterleder

Håkon Matti Skrede Kormester